"Adott az angyal-Volvo, másik összetevő a hatvanas évek sportkombi-mániája, kutyuljuk össze, hátha valami jó sül ki belőle!" - gondolta a Volvo valamelyik fejese a hetvenes évek beköszöntekor. Kisült, de nem jó, mondhatták akkoriban; mire a P 1800 ES elkezdett hűlni a tepsiben, a többiek már böfögtek és a szájuk szélét törölgették.
Utólag azonban sokminden változik, az emlékezet gyarló jószág, a kutya se kiváncsi arra, hogy a svédek lecsúsztak egy jövedelmező üzletről; mindenki csak azt látja, amit látni akar. Az én lelki szemeim előtt egy vadítóan szép kis autó lebeg üvegből készült csomagtérajtóval, sportos eleganciát sugározva, és mondjuk fekete fényezéssel. Annak ellenére, vagy inkább épp azért, mert csak két évig gyártották ('71-'73) sikertelensége miatt, ma minden még működő darab gyűjtőknél lelhető fel, alig pár darabot lehet találni a mobile.de-n. És persze horror áron. Míg egy P 1800 már két-három millió magyar forintért megvehető, addig egy ES variánsért jó esetben csak a dupláját kell leszurkolni.
Az 1985-ös genfi autókiállítás egyik újdonsága volt a Volvo 480, ami a cég legelső fronthajtású autója volt, és enyhén szólva megosztotta a látogatókat, illetve a Volvo-híveket. A konzervatív stílushoz szokott vásárlókat hidegzuhanyként érte a hátsókerék-hajtás eltűnése, és mindehhez egy bukólámpás-japános-csapottsegges formaterv; csak kevesen vették észre, hogy az autó csomagterét a tizenöt évvel korábbi sport-kompakt-kombi után szabadon szintén egy üveglappal lehet elzárni a külvilágtól.
Mint a P 1800 ES, az utód is hasonlatos a jó borhoz: frissen nem az igazi, tizenöt év elteltével azonban rajongói vannak, ha valahol feltűnik egy karbantartott példány, körégyűlnek az emberek, és "ízlelgetik". Mit se tudhatnak a legendás megbízhatatlanságról, az iszonyatos szervízszámlákról, a kínlódva beszerzett alkatrészekről.
Mindezek után a Volvo (Ford) 2006-ban a világ elé tárta elképzelését arról, hogy milyen lenne a P 1800 ES manapság. Üvegezett popó, kompakt méretek, izmos kis test, divatos formák, satöbbi. Lesajnálónak tűnhet, amit írok, de tetszik a kicsike; modern formában, stílusosan, volvósan (!) adja vissza az ES-fílinget annak ellenére, hogy tulajdonképpen egy Ford Focus. Hümmögve, de azért kéne ez is; főleg, ha tisztességes üvegsegg-gyűjteményt szeretnék összeállítani.
Ezek után kiváncsi leszek az utódra. Ha lesz.
Kívánom, hogy legyen... :)
Utolsó kommentek